Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Alkisah nama

Sunday, October 30, 2011 | |
Xiyad Asytar Hasnul Efendi....

Hehehe..Tu kalau ikut Initial tu jadi XAHE. Hmm..cara gak. Ekekeke. Hari ni masuk hari ke 4 aku jadi seorang ayah. Kadang macam percaya, kadang tetiba rasa cam mimpi. Bila tengok sekujur kecil tubuh Xiyad tu, dengan tangan dua2 terbuka gaya orang bina badan nak tunjuk bicep, kaki plak terkangkang macam huruf n, macam-macam perasaan timbul.

Orang kata kalau anak orang, ko jenis minat budak memang best. Tapi anak sendiri lain. Entah la. Aku punya suka budak tu ngan anak sendiri pn macam sama je. Well, baru 4 hari je pun. Aku dok meniarap tongkat dagu tengok Xiyad. Sedar2 dah nak dekat sejam aku wat camtu.

Melihat segenap jisim dia, hidung, mata, mulut, rambut, dagu..sume2 tu buat aku terfikir "muka siapa la ko ni ek". Ye lah..time kecik2 macam ni mana ada mirip sangat sapa2. Muka dia akan berubah2 kan. Aku dok cium ntah sampai berapa ratus kali.

Kadang2 bila aku cium tu terkejut dia..tapi tido balik. Maybe misai aku dok kacau la tu. Mak mertua aku ada suggest utk letak Muhammad depan nama Xiyad and jangan panjang2. Hmm..aku jawab Xiyad Asytar tu pendek dah. Kalau tk rasi nama Xiyad kita panggil Asytar. Tapi mak mertua aku nk macam contoh Muhammad Xiyad. Amek berkat sebaik2 nama Rasulullah.

Banyak hadis yang mengatakan betapa syafaat nya nama Muhammad. Tapi, camne nak cakap ye. Aku memang time fikir2 nama anak, aku ada rasa nak letak Muhammad. That's it. Tapi Xiyad Asytar tu terhasil lepas belek2 then gabungan maksud dua2 nama tu biar bermakna yang buat aku tekad namakan anak aku Xiyad Asytar. 

Kelebihan-kelebihan (banyak sebab dia jama') menawan

Maksudnya Xiyad Asytar ni akan ada byk kelebihan, bakat gifts yang akan menawan banyak hati, banyak pihak. Senang citer berbakat dlm banyak benda. Cukup baik dah rasanya maksud nama yang aku bagi tu. Sebab bila di Padang Mahsyar orang kata nama yang baik2 ni dipanggil dulu. 

Bila in-laws minta letak Muhammad, aku sangat faham yang mereka nak cucu mereka tu mendapat keberkatan dari segi nama itu sendiri. Tapi bagi aku, bukan taknak..hendak..tp bak aku kata tadi, kalau mmg aku nak letak nama Muhammad pada nama anak aku, memang Muhammad satu tu je la nama dia. Indah dah. 

Cumanya sepanjang aku cari ilham beri nama, aku tak pernah terasa nak letak Muhammad (sebab nk 2 patah dan ringkas). Jadi aku taknak letak nama Rasulullah tu sekadar hiasan yang mana nanti tak dipanggil atau digunakan pn. Kalau contoh Muhammad Xiyad Asytar..satu, dah tentu2 panjang, dua..most possibly memang akan panggil Xiyad atau Asytar. Jadi macam mengelat. Letak nama sekadar nak dapat syafaat mengharapkan syurga seperti dalam hadis tapi tak pernah digunakan.

Aku konfius dan resah gak. Yelah orang kata dengar ckp orang tua, tapi aku pegang pada satu hadis tu la yang aku pendekkan maksud dia - Kalau time mengandung lagi memang nak namakan muhammad maka akan beroleh syafaat cinta Rasulullah tu. Jadi fikir balik, dh lahir ni baru decide nak letak kan. Hmm..hati lebih pada nama yang aku nak sebab dari bulan berapa pregnancy aku dah stick to it.

Nak sedapkan hati aku tengok nama anak Nik Aziz tu, Nik Abduh. Tak plak tuan guru guna Muhammad utk anak dia. Jadi aku 'pegang' yang penting nama anak tu maksudnya baik. Siyesly aku bukan taknak letak Muhammad, cuma aku tknak ianya sekadar hiasan yang tak akan dipakai bila memanggil anak aku kelak.

Jadi esok aku nak daftar kat JPN nama anak, nak buat surat beranak dengan nama Xiyad Asytar. Aku harap in-law aku leh terima lah. Aku tau depa mesti leh terima juga tapi hati ni rasa macam keras kepala..kang kalau ditakdirkan anak aku tu ada masalah skit ada plak mulut kata "tu la suh letak muhammad taknak". Aku taknak la camtu. Aku dah cari yg terbaik aku rasa utk anak aku tu.

Bukan berniat nk tolak syafaat..tapi..camne nak cakap pn tak tau..macam yg aku tulis ni la lebih kurang. Semoga Xiyad Asytar seperti namanya yang aku beri akan punyai banyak bakat dan kelebihan yang mampu menawan hati ramai orang seraya membantu, memberi inspirasi pada ramai manusia.

Amiiinnn..


0 comments: