Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Cabaran Pertunangan kami part 2

Tuesday, February 03, 2009 | |
Selepas segala pujukan berjalan lancar, makcik pn turut serta menemani rombongan kami ke Terengganu. Maka dengan 3 kereta kami ke sana. Cabaran perjalanan..mcm biasa la, tercicir, ke depan apa semua. Call tunggu kat kampung kelip2..tercangak pnya lama tunggu..tau2 diorg kat sungai buloh dah.

Majlis yg aku dan cembam telah bincangkan adalah isnin pagi. Kata cembam smbil mkan tengahari

Perjlnn sgt jauh..aku bawak 80km/j, kereta di blkg tertinggal..aku bawak 60, pn tertinggal. AKu lihat tanda jalan masih ada 183km lagi Kuala Terengganu..kalau camni, bila nk smpai. AKu smpi tahap menyampah nk drive..mintak akak tukar drive.

Cembam meseg bila nk smpi.."bila nk smpi..mlm ke?alamak..sapa nk makan keropok byk2 ni..kitorg dh goreng". Masa ni aku pn dh serba salah. Besa la..kalau kita nk sambut tetamu pn mesti mcm tu. Aku mintak cembam ckp ngan fmly dia, sori..bgtu kami tak besa sangat dengan jalan.

Last2 kerana dh tak nmpk keta kat blkg, kami berenti bertentangan jalan dengan masjid terapung. Nk mudahkan perjlnn..aku mintak cembam amik kitorg. Lepas sume keta kumpul semula..cembam pn sampai. So kitorg follow cembam smpi ke umah. Kuarga dia dh sediakan makanan siap2.

Sume dh lapar..terus je makan lepas salam2..pastu aku lihat air takde rupanya..mmg dh sedia, tp atas meja...Aku tanpa segan silu mintak izin ayah cembam layan diri smbil menuangkan air kat famili aku yg dh tersedak2..Terhidang juge la keropok yg dh sejuk..sian gak famili cembam penat2 buat..tp nk buat camne..Kami pn tersesat2 kan.

Kemudian ayah cembam bawa kami ke rumah rehat, tp singgah di kediaman tuan rumah utk amik kunci. Yg lain sume ingat rumah yg ada depan kami tu tempat kami bakal berehat..maka sume dh park elok2..siap kuar dr keta..tp dh bgtu ni bukan umahnya. Tetiba akak bising2 kata ayah cembam ni tak check n uruskan betol2...sume dh kuar dengan rasa tak puas hati. Ya Allah..aku kena bgtu k.wa elok2 yg dia nk amik kunci je. Dlm keta nk ke situ mak n akak dh mula kata tak terurus..padahal aku nmpk dh elok terurus. Tp mungkin sbb kepenatan..benda kecik pn jadi hal.

Smpi kat rumah rehat..bermula masalah. Aku minta wak selamat kampung aku jadi wakil. mak yg cadangkan. Yelah..abah takleh nk bercakap, pakcik lak gugup. Masa jumpa mlm nk pegi wak selamat dh ckp nk balik isnin petang...tp aku dh plan selasa pagi baru balik..jd tak redah hway malam2...takut..sbb tak biasa. Aku tnya mak macam mana. Mak cakap takpe..smpi sana ckp je penat..dia kena ikut kita.

Tp wak selamat nyata berkeras. Dia tnya bila mula majlis. Ayah cembam kata lepas zuhur. Aku terkejut gak sbb rasanya plan pagi. Pastu majlis dulu baru makan..aku dh kesian kat family..mesti lapar masa tu. Org sana mmg besa makan pas zuhur rupanya..pagi mereka sarapan berat. Tu yg family cembam jemput sarapan umah dia.

Wak selamat tnya kot buleh cepatkan..tp mmg tak buleh sebab dh panggil saudara2 dtg lpas zuhur. Kemudian ayah cembam tnya brp malam nk dok situ..jadi mak n wak selamat yg ada juga di situ terus kata 1 malam..sbb mmg nk balik ptg.
Byg je la apa jadi lepas tu...makcik2 mmg tknak balik mlm..tp wak selamat nk gak balik mlam..ada lg benda2 lain..aku citer part 3 plak.

P/s: entri2 ni nk tunjuk yg bila nk satukan 2 family mmg sgt susah..nk jaga hati dua2..Cembam, kalau ko baca..ni utk memori, bukan nk ungkit..nk citer je apa penah jadi sblum kita tunang..=]

0 comments: